Folk-jävla-vett

Läste ett inlägg på aftonbladet.se att många unga kvinnor tycker att offret i vissa fall bär skuld till att de blir våldtagna. Det kan handla om hur de klär sig och beter sig.
Jag tycker att man får anpassa sig lite efter var man är. Men jag ser ingen anledning till att man kan tycka att man får skylla sig själv för att man blir våldtagen. Hur kan man tycka så? Finns det människor som tycker så om sina vänninor? "Ja, men det var ju bara för att hon hade en där kjolen på sig.."

Klart man ska få vara flörtig, men givetvis med huvud. Vilket iofs är lite sorgligt. Att tjejer måste vara försiktiga med vem de går hem med. Jag vet själv att jag varit orolig för mina vänninor när de gått hem med någon man inte sett förut och inte har någon uppfattning om. Klart man blir aktsam och är lite hjärntvättad av allt som händer.
Inlägget jag läst handlar egentligen mer om vem som bär "skulden" för att det är såhär. Det är nog som författaren till inlägget skriver - ofta är det killar som "passar på". När tjejen däckat, eller så tjatar de. Eller så tycker de helt enkelt att de har rätt till det när de har hånglat under hela kvällen. Alla våldtäktsmän ser inte ut som den där läskiga gubben man ser framför sig som drar in någon i en buske. Det är nog oftare "the guy next door" som har en kass jävla uppfattning och tror sig vara värd mer än vad han har huvud till.

Frågan är ju bara vad man gör åt det. Och vart de fått det här idéerna ifrån. Min uppfattning har alltid varit att två har sex. Så enkelt är det. Oavsett om det är dåligt eller inte. Men båda är med. Vart kommer det ifrån att det är okey att ha sex med någon som är däckad? Eller att det är rättfärdigat bara för att man är tillsammans? Vad exakt är det som händer i huvudet?

Jag skrev tidigare om en hemsida med sexförbrytare. På den sidan kan man läsa domarna från fallen. Det är skamligt. Delar av förhör finns med i domarna och det är upprörande att se vad straffet sedan blir för det de gjort. Om inte lagen är konsekvent och visar att det inte är okey, vem fan ska då göra det?
Påstår inte att jag har svar på det här. Jag vet ju inte ens hur problemet uppstod.
Jag tycker att feministerna ska lägger ner att gnälla över Herrgårman och att det är män som monterar ihop IKEA-möblerna i instruktionerna. Ni vill väl göra något mer för kvinnan än att visa att vi kan gå över gatan och montera möbler aaaaalldeles själva?

Vart gick det så fel att det är okey att göra någon så illa? Vart tog respekten vägen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0