Serviceyrket

Jag pratade med min mamma om mitt jobb och min blogg igår. Jag kom fram till att det är synd att jag är så feg som inte vågar skriva om det. Skriva om allting som händer under en arbetsdag. Alla lustiga samtal man får in. Anledning till det är för att jag inte vill att någon av några gäser ska snubbla över det. Men det är mycket intressant läsning som går åt skogen. Jag ska ta mig en ordentlig funderare och tänka på saken.

En sak som jag däremot känner att jag kan ta upp är hur otrevliga människor kan vara mot dem som arbetar med serviceyrken. Allra helst över telefonen. Där är det nog mycket värre. De vågar nog mer då. Men det jag undrar över är om de tar med sig det här sättet "out on the streets" som de säger ouvär thär.
Som ett exempel. En gäst ringer in och vill boka rum. En trevlig gäst och inget extraodinärt med samtalet än så länge. När man reser mycket i yrket är ju hotell superbra att utnyttja. Gör man det ofta inom ett speciellt företag, så kan denne teckna ett avtal med hotellet - för att få bättre och fasta priser. Problemet ligger i när kommunikatören inte hittar avtalspriserna. Det kanske är fel på systemet - eller så är priserna helt enkelt inte laddade från hotellets sida. Vilket jävla liv.. Hela samtalet vänder och gäster bli som ett monster.
"Det har ju gått att boka med det förut!? Aldring varit några problem! Är du säker på att du har stavat rätt?" eller...
"Men vad i helvete!? Nu är det här x gången som ni inte hittar avtalet. Vad är då poängen med det? Det fanns ju igår när jag bokade"

Det här är givetvis inte kommunikatörens fel. Denne sitter inte på något hotell, även om gästen är övertygad om det. Denne vet inte ett jävla skit mer än gästen. Denne försöker alltid att lösa problemet på ett eller annat sätt. Inte för att gästen blir arg, utan för att det är ens jobb. Men det kanske är lika bra att bli arg ändå?

Tänk er detta på Mc Donalds. Vi kan säga att inte chokladmilkchake-maskinen fungerar. Ställer sig då ovannämnde och skriker att "Den funkade ju för fan igår! Såhär är det alltid när jag kommer hit! Jag ska fan gå till Max ist!!"
Nä, jag är inte säker på det. Jag är dock övertygad om att de på McD också får ta mycket skit. Oja. Men över telefon verkar människor i allmänhet vara sjukt otrevliga, just för att vi inte står rak framför. De vågar då. Jag vägrar tro att det finns så många allmänt otrevliga och bittra människor ute i världen. Aldrig.

Jag tror det är viktigt att ha i åtanke att även vi som jobbar inom serviceyrken faktiskt ÄR människor. Det innebär att den mänskliga faktorn ibland lyckas klämma sig in. Och att vi fungerar precis som alla andra mot hårda ord och påhopp. Den största andelen av dem som arbetar med det gör det just för att de har ett driv att tillgodose andra människors behov på det bästa, snabbaste och enklaste sättet. För konsumentens skull. Ingen annans.

Kommentarer
Postat av: tess

kan ju berätta att det faktiskt är så som du skrev om milkshake, haha har varit med om det MASSA gånger när jag jobbade där xD

2009-05-17 @ 21:24:02
URL: http://miniminiliten.blogg.se/
Postat av: Lindha

Ja, då kan man ju inte annat än att vara bitter.

2009-05-18 @ 11:30:20
URL: http://minstingen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0