Slut.

Nu är jag trött på det här. Det här är slutet av en lång "vänskap" och en era.
Jag ska sluta röka.
Jag satt och såg över ekonomin för några dagar sen och började fundera på hur mycket man skulle tjäna på att köpa en limpa istället för paket. Jag håller inte alls koll på hur mycket jag röker, men började fundera på hur snabbt jag rökte upp limpan jag fick av Jimmy mor. Det tog mig ungefär en månad. Det är alltså 200 cigaretter. Det fick mig att rysa. Om jag skulle se dessa 200 cigg ligga på en bord framför mig skulle jag inte tro det. Det är så fruktansvärt onödigt och äckligt.

Började också fundera över hur mycket tid det tar ifrån mig. Om vi säger att jag lägger ner 6 min på en cigg är det 20h på en månad. Jag röker alltså bort en hel dag per månad. Värt.
Slutdatumet är den 15 juni. Min semester börjar då. Tänkte att det kanske är bra om man inte har en massa måsten när jag nog kanske inte kommer må bäst den första veckan. Sist jag skulle sluta var jag så sjukt medveten om det att jag inte sov ordentligt. När jag väl gjorde det så drömde jag om cigg.
Inte må bra innebär inte abstinens. Det är snarare att jag inte får tillgodose mitt psykiskt behov jag har till cigaretten. Att jag inte får längre. Jag kommer nog vara väldigt arg och bitter tror jag. Gäller nog att försöka att underhålla sig så mycket som möjligt.

Det är ett sjukt förhållande man har till cigaretter som rökare. Man röker när man är glad, när man är ledsen, när man är nervös, när man är lugn. När man är hungrig eller mätt. Många gånger använder man ursäkter för att röka. Man kanske har tråkigt. Eller så har man ju just ätit. Det man kanske inte tänker på alla gånger är väl att man kanske inte alltid tar sig tiden till att njuta av maten, just för att man stressar till ciggen. Det gör jag varje dag på jobbet, bara för att hinna röka innan rasten är slut.
Är lite rädd för vad jag ska göra med den tiden som jag får över när jag inte röker längre. Och hur det känns på jobbet när man inte kommer ifrån surret. Men det är väl sånt man får lära sig helt enkelt.

Den 15e juni smäller det.


Kommentarer
Postat av: desspess

Fan vad bra du är! Jag stöttar dig till 110, och jag lovar att underhålla dig under rasterna på jobbet så mycket jag bara kan. Du kan, du vill, du är STARK! :)

2009-05-12 @ 20:42:52
URL: http://deciree.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0